دی کلینیک - DAY CLINIC

مطالب مندرج در این وبلاگ صرفاً جنبه آموزشی و راهنمائی دارند . بنابراین هرگونه معاینه و معالجه ای بایستی تحت نظر پزشک متخصص و در اسرع وقت صورت پذیرد

تغییرات مو
ساعت ۱:٠۱ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٠ بهمن ۱۳۸۸   کلمات کلیدی: کلینیک پوست و مو

- تغییرات مو نشانهٔ چیست؟
دیشب با تنش روانی ترسناکی - مثل ازدواج مجدد، صورتحساب سنگین، یا از دست دادن کار - به خواب رفته‌اید و صبح موهایتان سفید شده است.
اما بیشتر این موهای سفید قبلاً هم بوده‌اند و وقتی متوجه آن می‌شوید که تنش باعث ریختن مقدار زیادی از موهای سیاهتان شده است. خوشبختانه، در بسیاری از مردم این موهای ریخته دوباره در می‌آیند.
گرچه سفید شدن ناگهانی مو بسیار ناراحت کننده است، اما این تنها تغییر در آن نیست. خوشبختانه بیشتر تغییراتی که در موها پیدا می‌شوند جزئی از فرآیند طبیعی آن هستند. مو به طور طبیعی در دهه‌های سوم و چهارم زندگی به‌تدریج خاکستری می‌شود.
تغییرات دیگر مو ممکن است ناشی از مواد شیمیائی باشد. شنا در استخر زیاد کلر زده شده موهای بو را سبز می‌کند. آب چاه و وجود آهن در آب هم ممکن است موی تمام افراد استفاده کننده از آن را قرمز کند.
موهای سست و کم دوام اغلب به خاطر باریکی و چرب بودن آنهاست، گرچه گاهی کمبودهای تغذیه‌ای هم علت آن است. موهای ظریف تحمل بار بیش از حد ندارند، و وقتی پوششی از چربی داشته باشند، سنگینی این پوشش آنها را می‌کشند.
کمبود پروتئین می‌‌تواند از رویش موها جلوگیری کند. تغییراتی هم مثل موخوره (شکافتگی انتهای مو) و خشکی مو غالباً در اثر آسیب‌های آرایشی، مثل استفادهٔ زیاد از سشوار یا رنگ‌های شیمیائی، است.


- درمات تغییرات مو
پیش از آنکه تغییرات مو به یک گرفتاری ناگوار تبدیل شود، نکات زیر را رعایت کنید.
موها را تغذیه کنید. رژیم لاغری شدید موها را نیز لاغر می‌کند. به‌همین دلیل در کشورهای عقب‌مانده کم موئی ناشی از فقر تغذیه بسیار شایع است. اگر مقدار پروتئین برنامهٔ غذائی شما کم باشد، تغذیهٔ موهایتان کنارگذاشته می‌شود و بزودی نازک شدن و ریختن آنها را در اثر تحلیل رفتن فولیکول‌های مو می‌بینید. برنامهٔ غذائی معمول و متوسط حاوی مقادیر کافی ویتامین‌ها، کانی‌ها، و پروتئین‌های لازم برای رشد مو است.
آرامش داشته باشید. رنگ موهایتان را با تنش روانی سفید نکنید. با ورزش، استراحت و برقراری روابط دوستانه از تنش و عصبانیت دوری کنید تا موهایتان سیاه بماند.
زیبائی با فریب همراه است. مراقبت درست از موها، تغییرات آنها را به حداقل می‌رساند. به نکات زیر توجه کنید.
محافظ مو استفاده کنید. پیش از آنکه وارد استخر دارای کلر زیاد شوید، کمی محافظ مو به سر خود بزنید تا سدی بین مو و مواد شیمیائی موجود در آب ایجاد کند. با این روش، دیگر موهای بور به رنگ سبز در نمی‌آیند.
شامپوی مخصوص بزنید. بسیاری از محصولات آرایشی دارای موادی هستند که باعث تغییرات ناخواستهٔ مو می‌شوند. برای جبران این تغییرات، هفته‌ای یک بار شامپوی تقویت‌کننده به موهایتان بزنید. بیشتر شامپوهای معمولی فاقد مقدار کافی مواد مغذی مو هستند. فرآورده‌های کمکی برای تقویت موها نیز به طور جداگانه موجود است.
چربی زیادی را بشوئید. اگر موهایتان سست شده است، عزا نگیرید؛ احتمالاً خوب آنها را نمی‌شوئید. شامپو زدن کافی چربی زیادی مو را شسته و آنها را نگاه می‌دارد. تقویت‌کننده‌های کمکی حاوی پروتئین نیز به استحکام موها کمک می‌کنند.
موخوره را از بین ببرید. اصلاح کردن مرتب موها و جلوگیری از داغ شدن آنها با سشوار از ایجاد موخوره جلوگیری می‌کند. استفادهٔ مرتب از شامپو و تقویت‌کننده نیز مهم است. برای نتیجهٔ بهتر از شامپوی اسیدی با pH بین ۵/۴ و ۵/۵ استفاده کنید. اگر pH شامپو روی برچسب آن نوشته نشده است، از داروساز کمک بگیرید؛ او با استفاده از نوار آزمایش مخصوص pH آن را معلوم می‌کند.